X
Nordic region's business magazine • september 2, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Sista konserten för Bob Hund med unik presentation

Publicerad september 2, 2025

När rockbandet Bob Hund avslutade sin karriär på Zinkensdamm i Stockholm, fick Martin Kann, en kreativ direktör, chansen att agera förband. Han gjorde detta genom en Powerpoint-presentation inför 18 000 fans.


”Jag fick testa på livet som rockstjärna, fast bakom ett deppigt ståbord,” säger han.


Bob Hunds sista konsert hyllades av kritiker och inkluderade fotoutställningar samt en stor marsch från Medborgarplatsen. Martin Kann, som designat bandets skivomslag, kallas ofta deras sjunde medlem.


Redan 2018 testade de en liknande idé för en mindre publik. ”2018 gjorde jag en skivomslagskonsert med Malmö Symfoniorkester inför 1 300 personer; samma format men med musik,” förklarar han. Nu ville de prova med en större publik, vilket var ett experiment för att se om en torr presentation kunde fungera för så många.


Trots tekniska problem gick presentationen bra. Den omfattade genomgångar av skivomslag och berättelser bakom dem. ”Lika skräckblandat som det är så är det också väldigt belönande,” berättar han.


Kann minns att många uppskattade historien om ”Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk.” Han förklarar hur han kom på idén att skapa omslaget genom att skriva albumtiteln om och om igen på en tavla.


”Själva konceptet kändes bra på idéstadiet, men det visade sig vara psykiskt påfrestande att utföra.”


Martin Kann har en speciell favorit bland skivomslagen: ”0–100 gillar jag. Det är en rolig titel med intressant innehåll.” Han förklarar att omslaget var en komplicerad konstruktion med sex hjul, vilket blev problematiskt. ”I sin omöjlighet fick den en väldigt ”high tech”-gestaltning,” säger han.


Utöver sitt arbete med Bob Hund, är Kann specialiserad på hållbarhetskommunikation och drev tidigare varumärkesbyrån The Bacon Hospital tillsammans med en kollega.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.