Sista konserten för Bob Hund med unik presentation
Publicerad september 2, 2025
Publicerad september 2, 2025

När rockbandet Bob Hund avslutade sin karriär på Zinkensdamm i Stockholm, fick Martin Kann, en kreativ direktör, chansen att agera förband. Han gjorde detta genom en Powerpoint-presentation inför 18 000 fans.
”Jag fick testa på livet som rockstjärna, fast bakom ett deppigt ståbord,” säger han.
Bob Hunds sista konsert hyllades av kritiker och inkluderade fotoutställningar samt en stor marsch från Medborgarplatsen. Martin Kann, som designat bandets skivomslag, kallas ofta deras sjunde medlem.
Redan 2018 testade de en liknande idé för en mindre publik. ”2018 gjorde jag en skivomslagskonsert med Malmö Symfoniorkester inför 1 300 personer; samma format men med musik,” förklarar han. Nu ville de prova med en större publik, vilket var ett experiment för att se om en torr presentation kunde fungera för så många.
Trots tekniska problem gick presentationen bra. Den omfattade genomgångar av skivomslag och berättelser bakom dem. ”Lika skräckblandat som det är så är det också väldigt belönande,” berättar han.
Kann minns att många uppskattade historien om ”Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk.” Han förklarar hur han kom på idén att skapa omslaget genom att skriva albumtiteln om och om igen på en tavla.
”Själva konceptet kändes bra på idéstadiet, men det visade sig vara psykiskt påfrestande att utföra.”
Martin Kann har en speciell favorit bland skivomslagen: ”0–100 gillar jag. Det är en rolig titel med intressant innehåll.” Han förklarar att omslaget var en komplicerad konstruktion med sex hjul, vilket blev problematiskt. ”I sin omöjlighet fick den en väldigt ”high tech”-gestaltning,” säger han.
Utöver sitt arbete med Bob Hund, är Kann specialiserad på hållbarhetskommunikation och drev tidigare varumärkesbyrån The Bacon Hospital tillsammans med en kollega.