X
Nordic region's business magazine • augusti 29, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

SSU återuppväcker gammalt slagord för kyrkoval

Publicerad augusti 29, 2025

Inför det kommande kyrkovalet lanserar SSU kampanjen ”Jesus var sosse”. Detta slagord användes för tolv år sedan och skapade stor uppståndelse då.


”Vi tror att den kommer provocera ännu mer än 2013”, säger en SSU-representant. Den 21 september hålls kyrkoval i Svenska kyrkan, där rösträttsåldern är endast 16 år, till skillnad från allmänna val.


Sedan Svenska kyrkan separerades från staten år 2000 har flera partier distanserat sig från kyrkopolitik, men Socialdemokraterna är inte ett av dem.


År 2013 lanserade SSU en kampanjfilm med budskapet ”Jesus var sosse”, vilket mötte stark kritik. ”Osmakligt” och ”obehagligt” var några av de reaktioner som kom från olika medieprofiler.


Tolv år senare väljer SSU att återuppta detta budskap med en ny kampanjfilm på sociala medier, där berättarrösten säger:

”Jesus menade att den som behöver mest hjälp ska få den först, att vi alla har ett ansvar för varandra. Eller som vi kallar det: solidaritet”.


Planeringen för kampanjen skedde under sommaren och SSU anser att budskapet är relevant fortfarande. ”Det finns mycket att hämta där”, säger en representant.


Den nya kampanjen fokuserar på aktuella frågor som krig och svält, och har en film med ett mer koncentrerat budskap än tidigare kampanjer.

”Gör som Jesus skulle ha gjort, rösta på Socialdemokraterna”, påpekar en SSU-representant.


Strategin är att provocera, med målet att skapa organisk spridning av budskapet. Det ska också fungera som en kommunikationsplattform inför kyrkovalet.


När det diskuteras om det är rimligt att politisera Jesus, säger en representant: ”Syftet är ju inte att bokstavligen och tekniskt bevisa att Jesus var sosse, utan att skapa ett tankeexperiment”.


Vidare frågas det om personens tro. En representant svarar: ”Det gör jag inte. Men jag stödjer Svenska kyrkan och deras arbete”.


Hon avslutar med att säga: ”Nej, precis” när det kommer till att diskutera religionens roll i samhället.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.