X
Nordic region's business magazine • augusti 29, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

TV4 övergår till betalkanalsmodell – en ny era av streaming

Publicerad augusti 29, 2025

Den första reklamsända markkanalen i Sverige, TV4, avslutar sina sändningar över marknätet för att fokusera på sin streamingtjänst. Detta innebär att kanalen inte längre kommer att vara gratis för tittare med antenn, enligt vad som rapporterades först av Dagens Media.


TV4:s VD meddelade nyligen att kanalen kommer att avveckla sina marknätssändningar och istället prioritera TV4 Play. Konsumenter kan fortsätta att se program och nyheter kostnadsfritt med reklam via streamingtjänsten.


Från och med nu kommer endast betalande kunder att kunna se TV4-kanalen, som det framgår av uppgifter från TV4 Nyheterna. Beslutet grundar sig på både ekonomiska och strategiska överväganden.


”Kostnaderna vi har i dag är för höga för att det ska vara ett bra ekonomiskt beslut att fortsätta distribuera (via marknätet),” säger han. För hushåll som får TV4 via betalda distributionsalternativ, som kabel-tv eller satellit, kommer inga förändringar att inträffa.


Snapchat har också gjort nyheter genom att etablera ett kontor i Stockholm. Plattformen för sociala medier har nu cirka 20 anställda i landet och öppnar ett nytt kontor som sträcker sig över 321 kvadratmeter vid Stureplan.


”Snapchat är redan en del av vardagen för många i Sverige, och vi ser en tydlig ökning både i användning och i intresset från varumärken,” säger hon. Hon påpekar att det nya kontoret kommer att stärka företagets lokala närvaro.


Detsu Group överväger att sälja sin globala verksamhet. En försäljning skulle i så fall vara ett steg tillbaka från företagets ambitioner att konkurrera med globala aktörer som WPP och Publicis.


En insider rapporterar att ledningen överväger alla alternativ, från att sälja en mindre del av verksamheten till att avyttra hela företaget. Ett beslut har ännu inte fattats.


TikTok har även lanserat en musikkampanj i samband med att flera låtar från plattformen har tagit sig in på Billboard Global 200-listan. Enligt TikToks egen sammanställning kom 84 procent av dessa låtar först från plattformen.


Kampanjen, med titeln ”See where music takes you”, syftar till att belysa TikToks roll i musikens värld och innehåller låten ”Love me not” av en populär artist.

Mest lästa
  1. Osäkerhet i AI och SEO: En komplex verklighet

  2. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  3. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

Fler intressanta artiklar

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte…

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.