Konsumentverket föreslår totalförbud mot telefonförsäljning
Publicerad augusti 27, 2025
Publicerad augusti 27, 2025

Konsumentverket har föreslagit ett totalt förbud mot telefonförsäljning. – Affärsmetoden är problematisk i sin grundkonstruktion. Då räcker det inte med tillsyn eller skarpare regler, säger hon.
Det föreslagna förbudet presenteras i rapporten ”Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod”. Detta förslag kom efter ett uppdrag från regeringen för att stärka konsumentskyddet.
– Telefonförsäljning har varit, vill jag påstå, det största konsumentproblemet under många år, säger hon.
Enligt Konsumentverket skapar telefonförsäljning en situation där konsumenten överrumplas och har dåliga förutsättningar att fatta informerade beslut.
Det är också vanligt med vilseledande och påstridiga försäljningstaktiker, säger hon. Det handlar inte bara om enskilda problematiska aktörer, utan även stora, etablerade företag ligger bakom många anmälningar till myndigheten.
Om ett totalförbud inte genomförs föreslår myndigheten i stället ett nytt system som ska ersätta Nix-registret. Försäljningssamtal ska endast tillåtas till de konsumenter som uttryckligen har begärt att bli uppringda.
Sex av tio personer svarar inte på samtal från okända nummer för att undvika försäljning. Detta leder till att många missar viktiga samtal, till exempel från sjukvården och polisen, enligt rapporten.
Uppdraget gavs i maj med målet att stoppa vilseledande och aggressiv telefonförsäljning, efter kritik mot Socialdemokraternas lotteriverksamhet som involverade oetiska försäljningsmetoder.
Civilminister hon säger i ett pressmeddelande att han kommer att granska rapportens förslag och är öppen för diskussion.
”Jag reagerar starkt på uppgifter om att många hamnat i kläm vid telefonförsäljning. Inte minst äldre, språksvaga och personer med vissa funktionsnedsättningar drabbas illa”.