X
Nordic region's business magazine • augusti 26, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Billboats återkomst: En ny era för Stockholms reklambåt

Publicerad augusti 26, 2025

Stockholms mest omdiskuterade reklambåt är åter i drift och erbjuder nu inte bara annonsering utan även konst och filmvisningar på vattnet. – Vi har tänkt till ett varv kring vad vi kan göra för att skapa mer feel good kring produkten, säger hon.


Billboat, som lanserades av två profiler sommaren 2021, mötte stark kritik. Många ansåg att den störde stadsbilden och att reklam inte hörde hemma i stadens vatten. Även reklambranschen uttryckte liknande synpunkter.


För ungefär tre år sedan rapporterades det om att Billboat var till salu. Efter ett uppehåll har företaget nu återupptagit sin verksamhet genom nya ägare och samarbeten. Detta innebär att reklamplatsen också ska ge tillbaka till staden.


Malin Myrén, vd för säljbolaget, berättar om ambitionerna att använda skärmarna för konstprojekt och arrangemang.
– Vi upplåter även Billboat till reklamfria konstprojekt där enbart konst visas upp i stadsbilden, säger hon.


Under sommaren har skärmarna bland annat använts för Nordens första flytande biovisning. Dessutom har damernas fotbolls-EM visats genom finansiering från Pepsi.


Trots den initiala kritiken har mottagandet bland annonsörerna varit positivt.
– Många annonsörer har varit rädda för att använda Billboat, men att synas där är unikt, säger hon.


Billboat har ingen specifik lagstiftning som stoppar verksamheten, så länge den följer gällande regler.
– Att visa reklam på vattnet kräver inga tillstånd, så länge reglerna följs, förklarar hon.


Reaktionerna från allmänheten har varit övervägande positiva.
– De flesta tycker bara att den är häftig, och vi upplever att snacket har varit positivt, säger hon.


Företaget planerar att driva Billboat året runt, så länge det är isfritt.
– Billboat lyser upp extra häftigt när det är mörkt ute, säger hon.

Mest lästa
  1. Osäkerhet i AI och SEO: En komplex verklighet

  2. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  3. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

Fler intressanta artiklar

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte…

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.